Piatra spartă: de la obținere până la uz
Definiția pietrei sparte este atât de simplă precum se arată și din numele ei: este o piatră spartă. Cea mai mare parte a pietrei sparte este obținută din cariere.
De fapt, piatra spartă se obține din zdrobirea rocilor mari. Această piatră nu este una modelată sau rotunjită precum cele din albiile râurilor ci este produsă artificial folosind utilaje adecvate fapt pentru care prețul pietrei sparte este de asemenea pe măsură, adică mai ieftin decât celelalte, de aici și uzul ei foarte crescut.
Din carieră pe șantier
Totul începe într-o carieră sau un loc unde este depozitată o cantitate mare de piatră. Ca utilaj pentru spargerea, zdrobirea pietrei este folosit concasorul.
Acesta poate fi de multe feluri, dar sarcina lor principală este aceeași: spargerea, zdrobirea rocilor mai mari în bucăți mai mici pentru a fi utilizate ca material de construcție.
Piatra spartă este apoi trecută prin diferite cernătoare pentru a fi selectată și depozitată în diferite grămezi în funcție de dimensiunea lor. Procesul de selectare începe prin îndepărtarea pietrelor mai mari, apoi a pietrelor medii și, totul merge până la praful de piatră.
Acest proces este foarte important deoarece în diferitele proiecte este nevoie de piatră zdrobită specifică. De exemplu, nu se doresc pietre mari în beton și nu se dorește praf de piatră în sistemele de drenaj.
După ce a fost sortată în diferite grămezi, în funcție de dimensiunea pietrei, piatra este gata pentru a fi expediată din carieră.
Carierele livrează direct pe șantierele de lucru, stațiile de betoane sau la distribuitorii en gros care vând piatra prin vânzare cu amănuntul către clienți. Se poate achiziționa piatră chiar și saci, indiferent dacă este pentru construcții sau decor.
Oare concluzia este că piatra spartă a fost întotdeauna folosită pe scară largă pentru construcții? Răspunsul este nu.
De fapt, piatra spartă a devenit un element esențial în construcții doar după cel de-al doilea război mondial dintr-un motiv simplu: nu a existat echipamentul necesar pentru spargerea pietrei și pentru sortarea acesteia pe mărimi.
Deoarece pietrele mari erau extrem de grele a făcut transportul imposibil de realizat până când a fost dezvoltat utilajul greu cu șenile. Al doilea război mondial a accelerat dezvoltarea acestui utilaj, iar piatra spartă a început să fie folosită pe o scară din ce în ce mai largă în proiectele de construcții din anii 1940 și 1950.
Proiectele de construcții mari, în special cele de infrastructură, au ajutat la deschiderea unei ere în care piatra spartă a fost utilizată în aproape orice construcție. Fundațiile, betonul, sistemele de drenaj și drumurile aveau nevoie de cantități mari de piatră spartă.
Putem oare vorbi de o problemă de mediu?
Deoarece piatra spartă provine în mare parte din cariere, deci din natură, îngrijorarea geologică și de mediu a crescut având în vedere numărul mare de cariere care funcționează și la efectele lor pe termen lung.
În întâmpinarea acestei probleme, companiile de construcții încep să folosească produse de construcții reciclate pentru a înlocui piatra spartă.
Un exemplu în acest sens apare adesea atunci când un drum este înlocuit sau refăcut. Există companii care la un astfel de proiect încep prin strivirea drumului existent pe măsură ce îl îndepărtează. Acest drum zdrobit, care este în esență piatră spartă, devine apoi baza pentru noul drum.
Dar cât de mult se reciclează?
Cantitatea exactă de reciclare a pietrei sparte nu este cunoscută din cauza lipsei de raportare, dar o mare parte a acesteia este reciclată chiar pe șantier, în special în construcția de drumuri. Blocurile și cărămizile de beton pot fi, de asemenea, zdrobite și reciclate apoi folosite ca bază.
Dacă aveți nevoie de piatră spartă sau orice alt tip de materiale de construcții în județul Covasna și împrejurimi, atunci nu ezitați să contactați pe cei de la Autocompres SRL.