Ce este si cum functioneaza un motor Turbo?

Cu totii am auzit despre motoarele turbo, dar cat de multe stiti despre modul in care functioneaza? In acest ghid, analizam punctele de plecare ale turbocompresoarelor, de la beneficiile si dezavantajele acestora la modul in care acestea difera de motoarele aspirate normal.

Ce este un turbocompresor?

Un turbocompresor este o componenta compusa dintr-o turbina si un compresor de aer care este utilizat pentru a utiliza gazele de evacuare reziduale emise de la un motor. Forteaza mai mult aer in cilindrii, ajutand motorul sa produca mai multa putere.

Cum functioneaza?

Turbo-urile sunt compuse dintr-un ax cu o roata de turbina pe un capat si o roata de compresor pe celalalt. Acestea sunt acoperite de o carcasa in forma de melc care prezinta un orificiu de intrare, in care gazele de esapament pierdute intra la o presiune ridicata.

Pe masura ce aerul trece prin turbina, turbina se invarte si compresorul se intoarce cu ea, atragand cantitati vaste de aer care sunt comprimate si trecute din portul de iesire.

O teava alimenteaza acest aer comprimat inapoi in cilindri printr-un intercooler, care raceste aerul inainte de a ajunge la cilindri. Deoarece turbo ruleaza la viteze atat de mari (pana la 250.000 RPM), de obicei au un sistem de racire cu ulei pentru a va asigura ca nu se incalzesc prea tare.

Majoritatea sistemelor contin de asemenea, o supapa cunoscuta sub numele de „canal de deseuri”, care este utilizata pentru a devia excesul de gaz departe de turbocompresor atunci cand motorul produce prea mult impuls, prevenind deteriorarea turbinei prin limitarea vitezei de rotatie.

Motoarele turboalimentate difera de motoarele standard, prin faptul ca folosesc gazele uzate pentru a trage mai mult aer in supapa de admisie.

In timp ce motoarele aspirate natural se bazeaza pe presiunea naturala a aerului pentru a atrage aer in motor, turbo-urile accelereaza acest proces, producand o putere mai economica.

Care sunt avantajele Turbo?

Turbocompresoarele vin la pachet cu o serie de avantaje, iar din acest motiv sunt in clipa de fata atat de populare pe masinile moderne. Aici, enumeram principalele puncte forte ale unui motor turbo.

Putere

Turbo produce mai multa putere. Asta pentru ca fiecare cursa a pistonului genereaza mai multa putere decat in ​​motoarele aspirate natural.

Aceest lucru inseamna ca acum mai multe masini sunt echipate cu motoare mai mici, turbo, care inlocuiesc unitatile mai mari si mai putin economice.

Un bun exemplu in acest sens este decizia Ford de a-si inlocui motorul standard pe benzina 1.6L cu o unitate turbo cu 1 L, pe care o numeste EcoBoost.

Economie

Deoarece turbocompresoarele pot produce aceeasi putere de putere ca si motoarele mai mari, aspirate natural, este deschisa calea spre utilizarea motoarelor mai mici, mai usoare si mai economice.

In prezent, toate automobilele diesel moderne sunt dotate cu un turbocompresor, imbunatatind economia de combustibil si reducand emisiile.

Cuplu si performanta

Chiar si pe cele mai mici motoare, turbocompresoarele produc un cuplu mai mare, in special mai mic in intervalul de tur. Acest lucru inseamna ca masinile beneficiaza de performante puternice, care sunt superbe in oras si ajuta motorul sa se simta mai rafinat la viteze mai mari pe autostrazi si drumuri express.

La viteze mici, motoarele mici cu turbocompresie pot depasi masinile echipate cu motoare mai mari, cu aspiratie naturala, din cauza cuplului pe care il produc.

Motoare linistite

Pe masura ce aerul dintr-un motor turbocompresat este filtrat prin mai multe tevi si componente, zgomotul de admisie si evacuare este redus si rafinat, ceea ce creste un zgomot mai linistit si mai neted – poate unul dintre cele mai neasteptate avantaje ale unui motor turbo.

Si care sunt dezavantajele?

In timp ce turbo-urile sunt din ce in ce mai populare, acestea au unele defecte, pe care le-am enumerat mai jos.

Costuri mari de reparatii

Turbocompresoarele adauga complexitate unui motor, cu o multime de alte componente sub capota care pot defecta sau dezvolta defectiuni. Aceste probleme pot fi scumpe de rezolvat si pot avea un impact asupra altor componente daca nu reusesc.

Turbo Lag

Turbo lag reprezinta o scurta intarziere in raspuns dupa apasarea clapetei de acceleratie, care poate aparea atunci cand motorul nu produce suficient gaz de evacuare pentru a roti turbina de admisie suficient de rapid.

Acest lucru se intampla cu adevarat doar atunci cand masina este condusa agresiv sau dintr-o pozitie de acceleratie inchisa. In masinile de inalta performanta, producatorii previn intarzierea turbo prin adaugarea a doua turbocompresoare de geometrie diferita, mai degraba decat una mare cu o singura turbina.

Eficienta vs stil de conducere

Obtinerea cifrelor de eficienta revendicate ale unui motor cu turbocompresie necesita un control atent al acceleratiei, prin care acceleratorul nu este apasat prea tare. Cand un turbocompresor este „pe impuls”, buteliile ard mai rapid combustibilul, ceea ce duce la o eficienta scazuta.

Soferii care trec de la o masina aspirata in mod natural la un model cu turbocompresie ar putea avea nevoie sa-si ajusteze stilul de conducere pentru a mentine o eficienta buna, in special la prima pornire.

Chiroiu Mircea Ionut

www.nutzu.ro www.iepurila.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *